Dag 15 en 16 (vrij) - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Jasmijn Los - WaarBenJij.nu Dag 15 en 16 (vrij) - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Jasmijn Los - WaarBenJij.nu

Dag 15 en 16 (vrij)

Door: Jasmijn Los

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

22 April 2018 | Sri Lanka, Wattala

21 april

We moesten weer vroeg op want Gerard stond om 5.30 klaar. We gingen op naar Dambulla. Na twee uur kwamen we langs een oude tempel (Historical Dambadeniya Temple) waar we langs zijn gegaan. We kregen daar uitleg van de mensen daar. Nadat we ontbijt hadden gehaald hebben we onze reis doorgezet naar Dambulla. Waar we naar de Rock temple gingen via meerdere trappen. Er waren meerdere Tempels in de rotswand met heel veel Boudha’s in beelden en schilderingen. We moesten op onze blote voeten dus rennen over de stukken in de zon! Terug namen we een andere weg en kwamen we uit bij de Golden Temple of Dambulla. Dat was een mega gouden Boudha met allemaal andere dingen erbij. Was erg indrukwekkend om te zien. Bij de weg kwam Gerard ons weer ophalen en gingen we door naar een Village Tour. Dat hield in dat we eerst een stukje gingen in een soort huifkar met koeien voor daarna met een soort van mini catamaran verder naar een oud traditioneel keukentje. Daar ging een vrouw laten zien hoe ze daar koken. Eerst liet ze zien hoe je de rijst voorbereid. Daarna ging ze aan de slag met een kokosnoot. Waar we het kokoswater van kregen en een stukje kokos. Daar werd het kokos geraspt en maakte ze met melkpoeder, zout en water rotti zo noemen ze dat hier. Daarbij maakte ze kokos met Chili, tomaat, uit en citroen. We kregen dit op een bananenblad en was erg lekker en leuk om te zien hoe dat gaat. Terug gingen we in een tuktuk waar we samen met de chauffeur een stukje zelf achter het stuur mochten! Na de village Tour ging we door naar ons hostel, omdat het pas 15.45 vroegen we of we in de buurt konden zwemmen. En zijn we naar het zwembad gegaan van een hotel dichtbij. Het zwembad had een heel mooi uitzicht op de lion rock! Even een lekker relax momentje tot aan het eten. We hebben lekker gegeten in het hotel! Toen we terug kwamen hadden we een verrassing in de wc er zat namelijk een kikker in!

22 April
Om 5 uur gingen we naar de pidurangala was maar een kort stukje. De pidurangala is een berg/rots tegen over de beroemde Lion’s Rock. Het was nog donker zodat we boven de zonsopgang konden zien. Het was maar 20 minuutjes omhoog maar wel met veel trappen en aan het einde rosten waar je over moest klimmen. Als laatste moesten we een best stijle rots omhoog gelukkig was er iemand die ons hielp maar was nog steeds best spannend. Boven zag we dat het jammer genoeg aardig bewolk was, dus de zonsopgang die heel goed konden zien. Wel de mooie kleuren gelukkig. Je had ook heel mooi uitzicht op de Lion’s Rock! Zou daar wel een uur kunnen zitten en kijken! Maar na een tijdje moesten we wel naar beneden, want hadden meer op het programma. Veilig beneden aangekomen stond er op de veranda van het hostel een gedekte tafel voor ons ontbijt! Ze hadden brood, rotti, ei en vers fruit, het was zo lekker!! Na het pakken van onze spullen gingen we naar Polonnaruva. Zit een groot gebied met verschillende ruïnes van tempels en palijzen. We gingen op de fiets tussen de ruïnes door, lekker Nederlands. Het was alleen zoooo heet en moesten ook een stukje op blote voeten, dat betekend verbrande voeten. Ook zagen we veel aapjes overal. Door heel Sri Lanka zie je overal zwerfhonden. Van Polonnaruva was het nog zo’n 5 uur/5,5 uur rijden dus gingen onze weg terug naar Prithipura. Onderweg wat eten en maandag een dagje naar cotagala.